Waarom wij?

(onze kernwaarden)

      

Vanuit het hart: Wij vinden een menselijke en persoonlijke aanpak boven alles  belangrijk. Mensen leren van elkaar door het uitwisselen van ervaringen en kennis. Daardoor kunnen ze zich ontplooien/groeien.  Wij geloven dat het reizen en/of werken in het buitenland je een beter beeld geeft over de complexiteit van onze wereld en de problemen waarmee bepaalde bevolkingsgroepen of regio’s  te maken hebben. Maar je maakt ook kennis met de rijkdom die elke cultuur of plaats in zich meedraagt. Je inzetten voor SOS Ghana, betekent dat je open staat voor deze levenswijze, andere culturen en levenslang leren van elkaar. 

 

Respect: Wat we doen, doen we met respect voor cultuur, eigenheid en tempo van plaatselijke bevolking​. We oordelen of veroordelen niet te snel, proberen elkaar te begrijpen en te vinden. 

 

Betrouwbaarheid: We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. Openheid en betrouwbaarheid dragen we hoog in het vaandel​, zowel naar de plaatselijke gemeenschap, onze volgers, onze vrijwilligers als onze partners. 

 

Kwaliteit: We nemen onze projecten serieus.  Wat we doen, willen we graag zo goed mogelijk doen en uitvoeren binnen het kader van onze visie. Daarom zullen we ook goed nadenken over onze keuzes. We kunnen ook om deze reden niet op elke vraag ingaan. 

 

Aanwezigheid en aanspreekbaarheid: We werken met zo weinig mogelijk tussenpersonen. We gaan minstens 1X per jaar zelf naar onze projecten om daar de nodige opvolging op het terrein te kunnen garanderen. Wij zijn niet “de bestuurders op kantoor” maar gewoon “Sophie, Jules en Chris tussen de mensen in Sandema”. We zijn zeer bereikbaar en aanspreekbaar. Ook tussen onze reizen door hebben we wekelijks contact met de mensen ter plaatse. 

 

Bottum-up:  De hele gemeenschap geniet maximaal mee. We kiezen onze projecten zo dat een zo breed mogelijk doelpubliek er baat bij heeft. De projecten die we uitkiezen komen er op basis van suggesties en gesprekken met de lokale gemeenschap. Zij weten immers het beste welke noden er zijn.  Uit hun vragen/suggesties kiezen wij acties die voor ons haalbaar zijn en waarmee we zoveel mogelijk mensen helpen.  

 

Duurzaamheid: door eigenaarschap en partnership​. We streven ernaar dat onze projecten duurzaam zijn en dus ook blijven voortbestaan mochten wij ooit niet meer in staat zijn deze op te volgen. Daarvoor leiden we mensen ter plaatse op, gaan we in interactie om onze manier van werken maximaal af te stemmen, delen we onze kennis en ervaring met elkaar. 

 

kritisch omgaan met werkingskosten: We houden onze werkingskosten zo minimaal mogelijk. Bijna elke euro komt bij onze doelgroep terecht​. Elke kost wordt regelmatig terug in vraag gesteld.